گردشگری معدن چغارت بافق، تجربه‌ای متفاوت برای مسافران نوروزی
5 آوریل 2023
توقف هفت ماهه تولید یک معدن مس در کرمان
17 آوریل 2023
نمایش همه

ثبت رکورد بالاترین استخراج و آماده سازی در شرکت سنگ آهن مرکزی

برای اولین بار در طول تاریخ ۵۰ ساله معدنکاری صورت گرفت؛

ثبت رکورد بالاترین استخراج و آماده سازی در شرکت سنگ آهن مرکزی

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در سال ۱۴۰۱ بالاترین میزان استخراج و آماده سازی(باطله برداری) را در طول سالهای معدنکاری خود به ثبت رساند و رکوردی تازه زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت، مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با اعلام این خبر گفت: سال گذشته سال سختی برای شرکت‌های فولادی به لحاظ اقتصادی و شرایط فروش محصول بود با این حال شرکت سنگ آهن توانست رکورد استخراج آهن و آماده سازی را در این سال به ثبت برساند و شرایط بهتری را برای آینده فراهم کند.

وی با بیان اینکه باطله برداری در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹ میلیون تن بوده است افزود: این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است.

حمیدیان با تاکید بر اینکه این آمار تنها مربوط به پیت چغارت است اضافه کرد: میزان آهن استخراجی هم حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت معدن چغارت تا پایان سال گذشته بیش از ۵۱۱ میلیون تن استخراج آهن و باطله برداری صورت گرفته است گفت: آمارهای معدنکاری چغارت نشان می‌دهد که در برخی از دوره‌ها استخراج ماده معدنی با هدف دستیابی به سود بیشتر انجام شده و رکوردزنی در استخراج ماده معدنی معیار بوده است این در حالی است که در سال گذشته به رغم افت قیمت فولاد و محصولات پایین دستی (سنگ آهن، کنسانتره، گندله و …) سیاست گذاری‌های مدیریتی شرکت سنگ آهن مرکزی آماده سازی معدن برای ایجاد شرایط بهتر دستیابی به ماده معدنی در سال‌های آتی بوده است.

حمیدیان تاکید کرد: سیاست گذاری مدیریت با رویکرد سرمایه گذاری اصولی و تلاش تمامی کارکنان امانی و پیمانی عامل اصلی دستیابی به این رکورد شده که در طول تاریخ ۵۰ ساله معدن چغارت بی سابقه است.

وی در ادامه گفت: در معدن سه چاهون نیز افزایش میزان استخراج را داشته ایم به طوری که استخراج آهن بیش از ۲۸ درصد و میزان باطله برداری بیش از ۲۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در پایان اظهار داشت: ذخیره هر معدنی روزی به پایان می‌رسد اما مسئله مهمی که قانون گذار هم بر آن تاکید دارد، استخراج صیانتی ذخائر خدادادی است که متاسفانه در بسیاری از معادن این مسئله با استخراج ماده معدنی در سایه دستیابی به سود مقطعی بیشتر فراموش می‌شود و در مواقعی سیاست گذاری‌های نادرست می‌تواند استخراج بخشی از ذخیره یک معدن را که می‌توانست اقتصادی باشد غیر اقتصادی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.