پیش پردازش تصویر ASTER در نرم افزار ENVI
14 فوریه 2023
گردشگری معدن چغارت بافق، تجربه‌ای متفاوت برای مسافران نوروزی
5 آوریل 2023
نمایش همه

گنجینه ای بی نظیر در سیستان و بلوچستان/رنگین کمان معادن ایران فرصتی بکر برای سرمایه گذاران ایران

 

زاهدان- استان سیستان و بلوچستان که به رنگین کمان معادن ایران معروف شده، فرصتی بکر برای سرمایه گذاران این بخش به شمار می‌آید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در سنوات اخیر هرچه که از استان سیستان و بلوچستان به گوشمان می‌رسانند و نقل محافل خانوادگی و دوستانه ما شده، محرومیت، نبود امنیت و این گونه مسائل است، اما در واقعیت موضوع چیز دیگری است.

موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب این استان به لحاظ برخورداری بیش از هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان و دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز موجب شده این روزها توجه بسیاری از سرمایه گذاران به آن جلب شود.

در این میان وجود معادن نسبتاً غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی و قرار داشتن استان بر روی کمربندی فلزائی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیرتالک و گل سفید این استان را به گنجینه‌ای کم نظیر تبدیل کرده است.

سهم قابل توجه معادن و ذخایر معدنی در شکل گیری صنایع استان سیستان و بلوچستان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تأمین کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می‌دهد و توجه به سرمایه گذاری خصوصی با نظارت و هماهنگی بخش دولتی از جمله عواملی است که می‌تواند رونق اقتصادی، تجاری استان سیستان و بلوچستان و منطقه را در پی داشته باشد.

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معادن سیستان و بلوچستان و زمینه‌های سرمایه گذاری در این بخش، مصاحبه‌ای با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام داده ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از فعالیت ۲۵ شرکت بزرگ تخصصی معدنی و صنایع معدنی برای شناسایی و پی جویی و اکتشاف در سطح استان خبر داد.

ایرج حسن پور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: هم اکنون بیش از ۲۵ شرکت بزرگ تخصصی معدنی و صنایع معدنی در سطح استان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۲ و با توجه به بررسی‌های علمی کارشناسان صمت استان و اثبات ظرفیت‌های مناسب معدنی و در ادامه پیگیری مسئولین استان شرایط لازم به منظور ورود و سرمایه گذاری شرکت‌ها و سازمان‌های مادر تخصصی بخش معدن کشور و وابسته به وزارت متبوع در استان فراهم شد.

وی میزان استخراج (تولید) واحدهای معدنی استان را ۳۱ میلیون تن معادل ۵.۶ درصد از تولید کشور عنوان کرد که به عنوان مواد اولیه صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه خام فروشی مواد معدنی در استان و صنایع تبدیلی مواد معدنی، اظهار کرد: در خصوص خام فروشی لازم به توضیح است مواد معدنی عمده واحدهای معدنی استان از جمله مصالح ساختمانی به صورت خود مصرفی در واحدهای صنایع معدنی از قبیل کارخانه‌های سیمان، آجر، تولید شن و ماسه و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر مواد معدنی فلزی نیز که قابلیت و ظرفیت احداث صنایع معدنی را دارند به صورت فرآوری شده بوده و یا در حال اجرا هستند.

وی افزود: مواد معدنی برخی از معادن استان که در مقیاس کوچک و ذخایر کمتری دارند به دلیل عدم توجیه احداث واحد صنایع معدنی، به صورت کلوخه به سایر استان‌های همجوار که دارای واحد فرآوری هستند ارسال می‌شوند.

حسن پور تاکید کرد؛ از سال ۹۲ و با عنایت به دستور العمل واگذاری پهنه‌های اکتشافی، به سرمایه گذاران معدنی بخش دولتی و غیر دولتی تعداد ۱۲ پهنه اکتشافی با هدف شناسایی و دستیابی به ذخایر جدید معدنی به سرمایه گذاران واگذار شد که نتایج آنها منجر به شناسایی ۱۴۰ محدوده امیدبخش شده است.

وی اضافه کرد: در کنار این رویکرد، تعداد ۲۷۰ فقره پروانه اکتشاف با پیش بینی سرمایه گذاری ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال هزار و ۲۰۰ نفر صادر شده که به واسطه آنها، بخش‌های خصوصی کوچک در حال اکتشاف در سطح استان هستند.

وی اظهار کرد: هم اکنون میزان اشتغال بخش معدن و صنایع معدنی استان (درهر سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری) حدود ۱۰ هزاز و ۲۲۴ نفر است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سهم استان در زمینه معادن کوچک مقیاس نیز گفت: عمده معادن کشور و بویژه استان از نوع معادن کوچک مقیاس هستند یعنی سهم معادن کوچک مقیاس حدود ۹۸.۳ درصد از کل معادن کشور است.

وی اضافه کرد: معادن کوچک مقیاس سهمی در حدود ۸۵ درصد از اشتغال معادن کشور و سهم ۶۵ درصدی از تولیدات معدن را در اختیار دارند، با توجه به شرایط معادن کشور و در راستای فعال سازی و توسعه‌ای معادن کوچک مقیاس یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی اولویت دار سال ۹۸ (سال رونق تولید) مربوط به وزارت صمت و حوزه معاونت امور معادن و صنایع معدنی، تحت عنوان پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در دستور کار قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.