ایران پنج درصد معادن خاک روی جهان را دارد
11 ژانویه 2023
سایت های دانلود تصاویر ماهواره ای
21 ژانویه 2023
نمایش همه

تهیه نقشه سه بعدی زمین شناسی ساختاری و اقتصادی از معدن سرب و روی گوجر در استان کرمان

تهیه نقشه سه بعدی زمین شناسی ساختاری و اقتصادی از معدن سرب و روی گوجر در استان کرمان

نقشه برداری با پهپاد

شناسایی و نقشه برداری از ویژگی های زمین شناسی برای طیف گسترده ای از صنایع از جمله اکتشاف مواد معدنی، جداسازی CO2، آب های زیرزمینی و صنایع انرژی زمین گرمایی مهم است. به طور معمول، نقشه برداری ساختاری با بازدید از میدان یا سایت های معدن انجام می شود. با پیشرفت‌های اخیر در فن‌آوری‌های جمع‌آوری داده‌های هوایی از هواپیماها و پهپادها، امکان گرفتن تصاویر با وضوح بالا دو بعدی (۲D) و سه بعدی (۳D) سطح سنگ و تجزیه و تحلیل ساختارهای زمین‌شناسی در این مجموعه داده‌ها به صورت دیجیتالی وجود دارد.

بررسی انواع نوشته ها نشان دهنده پیشرفت سریع در استفاده از پهپادها در صنعت معدن، از اکتشاف مواد معدنی تا بهره برداری از معادن است. سیستم‌های هوایی بدون سرنشین (UAS) می‌توانند روشی کم‌هزینه و با کاربری آسان برای پشتیبانی از معادن روباز و نظارت بر بازسازی ارائه دهند.

اسکن لیزر (دیواره های معادن و تونل ها )

اسکن لیزری یک روش نقشه برداری نسبتا جدید و به سرعت در حال توسعه است که به ویژه برای بازسازی هندسه سطوح با تولید ابرهای نقطه هماهنگ یا مدل های سطح سه بعدی (۳D) مفید است. برتری پیمایش های اسکن لیزری در مقایسه با تکنیک های نقشه برداری ژئودتیک سنتی (مانند تسطیح هندسی و نقشه برداری کل ایستگاه) در امکان گرفتن خودکار داده ها از محیط اطراف با اندازه گیری ابرهای نقطه متراکم در یک دوره زمانی کوتاه است. نقشه برداری لیزری بدون تماس است. اسکنرهای لیزری را می توان بر روی سه پایه (اسکن لیزر زمینی، TLS) و همچنین بر روی پلتفرم های متحرک (اسکن لیزر موبایل، MLS) نصب کرد. اسکنرهای لیزری دستی می توانند روش های نقشه برداری در معادن زیرزمینی را بهبود بخشند و نقشه برداری معدن را مدرن کنند.

در این ویدیو نقشه برداری بدون نقطه کنترل با پهپاد senseFly eBeeX و اسکنر لیزری GeoSLAM ZEB-REVO از معدن سطحی و زیرزمینی، روی گوجهر در استان کرمان نمایش داده شده است.

مشاور و مجری طرح: شرکت مهندسین مشاور سورگان پارسه، شرکت NPR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.